UKK

Veloitusmalli

Vanhassa veloitusmallissa laitteiden käytöstä on laskutettu laitekohtaisen mittarilukeman pohjalta laitteelle merkittyä yksikköä.

Uudessa mallissa monitoimilaitteisiin ja suuriin luokkatulostimiin on asennettu korttitunnistuslaite, jolla laite avataan tulostusta tai kopiointia varten. Tunnistetun käyttäjän tulosteet tai kopiot kirjautuvat oikealle kustannuspaikalle. Pienempiin verkkotulostimiin ei asenneta korttitunnistuslaitetta, vaan verkkotulostimien käytön veloitus tapahtuu tulostusjonon kautta tulostajan AD-tunnusten tietojen perusteella. Veloitus ohjautuu käyttäjätietojen perusteella oikealle kustannuspaikalle.

Henkilökunnalle tunnistekortit on jaettu laitetoimitusten yhteydessä. Opiskelijat voivat käyttää tunnistautumiseen esimerkiksi HSL:n matkakorttia, tai lähimaksuominaisuudella varustettua opiskelijakorttia, jotka kelpaavat tunnisteiksi tulostuksessa ja kopioinnissa. Opiskelijat voivat halutessaan myös ostaa tunnistekortin esimerkiksi Kaisa-kirjaston asiakaspalvelusta. Henkilökunta voi pyytää tarvittaessa lisäkortteja jo toimitettujen lisäksi osoitteesta tulostinasennukset@unigrafia.fi

Henkilökunta tulostaa uudessa järjestelmässä laitoksensa laskulle, kuten aiemminkin. Opiskelijat tulostavat tai kopioivat hankkimansa tulostussaldonsa puitteissa. Jos laitos haluaa antaa opiskelijalle tai jatko-opiskelijalle oikeuden tulostaa laskulle, on tähän olemassa atk-yhdyshenkilöillä työkalut (www.helsinki.fi/helpdesk/5040).

Tunnistautumiskortit

K: MISTÄ SAAN HANKITTUA TUNNISTEKORTIN?
V: Unigrafia toimittaa laitoksille henkilökunnan määrän pohjalta tunnistekortteja. Kortit toimitetaan henkilökunnalle veloituksetta. Järjestelmään voi ottaa käyttöön myös vaihtoehtoisesti HSL-matkakortin tai uudemman Lyyra-kortin – myös joidenkin kampusten sirullinen kulkukortti soveltuu tähän tarkoitukseen. Opiskelijat voivat käyttää HSL-korttia tai hankkia kortin esimerkiksi Kaisa-kirjaston asiakaspalvelusta.

Henkilökuntakäyttöön kortteja voi myös tilata osoitteesta tulostinasennukset@unigrafia.fi

K: MISSÄ KORTTI TOIMII?
V: Kortti tarvitaan Unigrafian palvelun piirissä olevassa monitoimilaitteessa malleissa IRV ADVC2225i tai IR ADV C5250i. Myös luokkatulostin IR ADV C6255i tarvitsee kortin. Laitteissa on selkeä ohje paikalle, jossa korttia näytetään. Huom! kortti toimii jokaisessa monitoimilaitteessa tai luokkatulostimessa, joka on HY-palvelumme piirissä – laitoksesta tai laitteen sijainnista riippumatta. Normaalit verkkotulostimet eivät tarvitse korttia.

K: MITEN OTAN KORTIN KÄYTTÖÖN?
V: Korttia näytetään ensimmäisellä käyttökerralla laitteen lukijassa, jonka yhteydessä järjestelmä tarkistaa, tunnistetaanko ko. kortti. Mikäli järjestelmä ei tunnista korttia, pyytää se käyttäjää kirjautumaan mikroverkkotunnuksilla (AD-tunnuksilla) laitteeseen. Tämän jälkeen järjestelmä muistaa käyttäjän ja kortin, jonka jälkeen pelkän kortin näyttäminen laitteella riittää sen käyttämiseen.

K: KUINKA PALJON KORTILLA ON RAHAA TAI SALDOA?
V: Kortille ei ole ladattu rahaa tai saldoa. Korttia käytetään ainoastaan käyttäjän tunnistamiseen.

K: MITEN VELOITUS TAPAHTUU, JOS KORTILLA EI OLE RAHAA TAI SALDOA?
V: Tunnistautumisen jälkeen laitteet avautuvat käyttöön. Kaikki käyttötapahtumat kuitenkin kirjautuvat laitetta käyttäneen henkilön vastuualueen mukaisesti. Näistä kirjautuneista käytöistä koostetaan laitoskohtaisesti laskut. Opiskelijoiden osalta opiskelijan tulostustilillä tulee olla tulostussaldoa, jotta maksullisia tulosteita voi tulostaa. Saldoa voi hankkia täältä.

Opiskelijatulostus

K: Onko opiskelijoiden tulostuskiintiö käytössä, kuinka suuri se on?
V: Opiskelijoiden vanhoista tulostuskiintiöistä on luovuttu ja ne on nollattu. Jatkossa opiskelijoilla on käytössä tulostussaldo, jota voi ostaa Unigrafian verkkokaupasta.

K: Miten tulostan, kun saldoni on 0,01 euroa, enkä halua ostaa saldoa?

V: Kts. sivu koskien opiskelijoiden tulostamista Helsingin yliopistolla

K: Tulostin ilmoittaa, että saldoni on negatiivinen, enkä voi tulostaa?

V: Negatiivinen saldo estää tulostamisen. Tässä tapauksessa opiskelijan tulee hankkia saldoa saldokaupasta tai lähettää asiasta viesti helpdeskiin ja kuvata ongelma viestissä.

K: Miten voidaan järjestää asia, jossa tiedekunta tai laitos haluaisi maksaa tulostuksesta jollakulla uudella tulostimella tai esim. gradutilassa olevalla tulostimella ?

V: Jos yksikkö/laitos haluaa maksaa opiskelijatulostusta yksikön/laitoksen tiliin, niin tällöin joku/jotkut laitteet voidaan asettaa käyttäjäpohjaisen laskutuksen sijaan lukemalaskutuksen piiriin (kuten aiemmin pääosa Xerox-laitteista oli). Tällöin opiskelijat voivat tulostaa ko. laitteelle ilman saldoa ja lasku tulee käytön mukaan ko. yksikölle.

Tiedustelut tällaisista muutoksista osoitteeseen tulostinasennukset@unigrafia.fi.

Laitteet

K: MITÄ LAITTEITA LAITOKSELLAMME ON JA MITEN MALLIT ON VALITTU
V: Monitoimilaitteet ja tulostimet ovat toimittajamme Canonin laitteita.  Laitemallit ja määrät on valittu laitoksille pidemmän ajan seurannan pohjalta saatujen käyttöastelukemien pohjalta.
Uudet monitoimilaitemallit ovat molemmat värillisiä monitoimilaitteita. Tulostimet ovat sekä mustavalkoisia- että värillisiä

K: ONKO LAITTEESSANI SKANNAUS TAI VÄRITULOSTUSMAHDOLLISUUS
V: Monitoimilaitteissa on sähköpostiskannaus. Käyttäjän tunnistauduttua laitteelle, ehdottaa se oletuksena skannaamista käyttäjän omaan sähköpostiosoitteeseen.
Molemmat monitoimilaitemallit ovat värilaitteita, ja ne skannaavat, tulostavat ja kopioivat väreissä käyttäjän niin halutessa. Myös osa verkkotulostimista (7780Cx) on väritulostimia

K: MISTÄ VOIN KYSYÄ LISÄÄ LAITTEITA TAI PYYTÄÄ NOUTAMAAN NIITÄ POIS?

V: Lähetä asiasta viesti tulostinasennukset@unigrafia.fi, ja lisää mukaan laitteen/laitteiden sarjanumerot.

Opastus ja käyttökoulutus

K: MITEN VOIN TILATA KÄYTTÖ-OPASTUKSEN LAITTEILLE?
V: Laitteiden asennuksen yhteydessä paikalla on palveluneuvoja, jonka tehtävänä on kytkeä laitteet verkkoon, ja opastaa käyttäjiä laitteiden käyttöönotossa ja korttien rekisteröinnissä. Laitteille voidaan myös järjestää erillisiä käyttökoulutuksia, ja sellaisen voi pyytää järjestettäväksi helpdeskin kautta numerosta 02941 55 555 tai suoraan Unigrafiasta osoitteesta tulostinasennukset@unigrafia.fi

TIKEn tulostusohjeistukset löytyvät osoitteesta: www.helsinki.fi/helpdesk/5040

Hinnat

K: KUINKA PALJON LAITTEET MAKSAVAT LAITOKSILLE?
V: Unigrafia toimittaa palvelunsa piirissä olevat uudet laitteet laitosten käyttöön veloituksetta. Laitemäärät on kuitenkin ennalta mietitty kustannustehokkaan ympäristön aikaansaamiseksi, ja siksi laitemäärät on pyritty pitämään kohtuullisina. Tämän vuoksi laitemallit on suunnattu lähinnä työryhmä- ja sitä suurempiin käyttöihin eikä niitä pääsääntöisesti toimiteta pelkkään henkilökohtaiseen käyttöön. Unigrafia veloittaa ainoastaan laitteilla tulostettujen tai kopioitujen sivujen pohjalta.

K: KUINKA PALJON TULOSTEET TAI KOPIOT MAKSAVAT? ENTÄ SKANNAAMINEN?
V: Veloitus tapahtuu vain tulostettujen ja kopioitujen sivujen pohjalta. Skannauksesta ei veloiteta. Palveluhinnat löytyvät palvelukuvauksesta.

Raportointi ja henkilörekisteri

K: Seurataanko minun tulostuksiani ja kerätäänkö tulosteistani tietoja?

V:Tulostusjärjestelmää käytettäessä muodostuu pakosti tietoa käyttäjien tulostushistoriasta, jotta järjestelmä voisi toimia. Itse tulosteita ei tallenneta. Vain tulostustapahtuman tiedot tallennetaan. Kerättyjä tietoja käytetään laskutuksen toteuttamiseen, eikä niitä luovuteta henkilötasolla. Laskutus tulee tapahtumaan laitostasolla.

Kierrätys

K: Miten hoituu tarvikkeiden kierrätys?

V: Canon-kierrätysohje

Tärkeimmät yhteystiedot

tulostinasennukset@unigrafia.fi

Unigrafia

Unigrafia Oy
(Yliopistopaino Helsinki)
Y-tunnus: 2373001-4